Foto letadlo - speciál II

Do nové sezóny jsem se rozhodl postavit nové fotoletadlo. Stavba byla vynucena použitím lepšího, bohužel ale i těžšího fotoaparátu a potřebou nějakým způsobem při přistání brzdit.

Chtěl jsem zůstat věrný koncepci Delta křídla a proto jako základ posloužil Maxi Swift od MS Composit.

 

Původní rozpětí bylo díky vloženému středu a dvou gondol zvětšeno na 163 cm.

 

 

Křídla jsem zpevnil po délce uhlíkovými pásky 0,5x3 lepenými proti sobě z vrchu a ze spodu, střed pak vyztužil ze spodu laminátem 1,2x15.

 

Brždění jsem se rozhodl řešit pomocí rozevírání elevonů a proto jsem ty původní rozřízl a osadil dvěmi servy.  

 

Ukázka řízení:

Z důvodu menší zranitelnosti jsem serva i páky přesunul na horní stranu křídel. Není to sice tak aerodynamicky čisté, ale funkci to plní.

 

Pro výrobu otvorů na serva se mi osvědčila hliníková šablona a natvarovaný drát na trafopájce.  

 

Držák fotoaparátu je upevněn pomocí šesti plastových nýtů, které jsou vlepené pyrexem do trupu.

 

Fotoaparát CANON  PowerShot S90 je upevněný v poměrně masivním duralovém rámu, princip ovládání zůstal zachován. Horní servo pomocí dvou zvratné páky s tlumičem zapíná fotoaparát a tiskne spoušť, spodní servo pomocí prstence před objektivem mění ohnisko od 28 do 105 mm.

 

Prostřední servo naklápí držák vertikálně, velké servo by pak mělo pomocí mixu s elevony udržovat držák v rovině horizontální při zatáčení.

 

Celková hmotnost kompletně osazeného držáku servy a fotoaparátem je cca 470g.

 

Pro upevnění lože motoru v EPP používám plastové šrouby které se zavrtají do trubičkou předem odvrtané díry a motor na ně následně přišroubuje.

 

Použitý motor 28x36 / 1120 kV je připevněný kvůli eliminaci vibrací upevněn na odpružené destičce.  

Vrtule APC 10x5 má s uvedeným motorem při napájení tříčlánkem a odběru 25A  na zemi tah cca 1,5kg. 

Abych jí neulomil při přistávání mám jí upevněnou gumovým O kroužkem. Protočení  zabraňují dva kolíčky.

 

Zatím mám za sebou několik testovacích letů bez foťáku a dá se říct že to létá velice slušně. 

Všechno špatně. Namontoval jsem do držáku kameru na plocháči 30x6 aby nahradil váhu foťáku, abych nemusel dovážovat ta jsem osadil baterii LiPol 2500mAh  a je z toho létající cihla. Celková hmotnost vzrostla na  cca1600g a to už je zřejmě na na tohle  EPP moc. Oproti záletu je to mnohem pomalejší, plachtit se nedá, musí se stále létat s motorem a táhnout to nahoru. 

No nic, nasadím letadélku redukční dietu a budu odlehčovat kde se dá :-) 

 

A tady je výsledek:

Kompletně jsem odstranil držák fotoaparátu, zůstal pouze rám kolem něj upevněný otočně přímo do trupu.

 

Předek dostal „ochranný“  nárazník který aerodynamicky a mechanicky zakrývá fotoaparát.

Vyměnil jsem motor za lehčí, osadil akumulátor 1500mAh. 

Výsledkem je hmotnost něco přes 1300g a do současnosti zhruba 1000 nově nafocených fotografii.

V současnosti dolaďuji gyra pro lepší stabilitu ve větru a přenos informací o napájení a polohy z GPS do videobrýlí.  

 

Přez veškeré odtlumení mě neustále trápí vybrace od motoru. Přestože je vrtule staticky vyvážená na mag. vyvažovačce, není to stále ono.

Jako poslední možnost jsem se rozhodl aplikovat dinamické vyvážění podle těchto stránek.

Použil jsem reproduktor 8ohmů z PC, v jehož středu je tepelným lepidlem vlepený šroub M4. Nejprve jsem vyvážil samotný motor s unašečem a pak pokračoval vyvážením vrtule

 

Pohled na křivku před vyvažováním 

 

a po vyvážení.

 

Přistávací lyžiny jsou polepeny laminovací folií.

 

Abych to celé "aerodinamicky uzavřel", použil jsem na horní stranu plát EPP.

 

Pro jeho upevnění slouží netradičně dva vlepení zipy a v zadní části magnety s plechovými ploškami.

 

Návrat do menu